سفارش تبلیغ
صبا ویژن
..:: مرهم ::..

پراید با مصرف 4/6 لیتر در 100 کیلومتر، کم مصرفترین و اقتصادی ترین خودروی کشور شناخته شد وپس از آن ریو، تندر 90 و 206 قرار دارند. 
این روزها در ایران، بیش از هر چیز دیگری، داستان «هدفمندی یارانه ها» تیتر اصلی اخبار را به خود اختصاص داده و همه جا صحبت از افزایش قیمتها بویژه افزایش قیمت بنزین است، داستانی که یکی از فصلهای پر مخاطب و حساس آن به شمار میرود.
با عنایت به آمار و اطلاعاتی که از سوی منابع گوناگون منتشر می شود در حال حاضر بیش از 10 میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور تردد میکند وحال که بهای بنزین گران شده، به یقین میزان مصرف سوخت این خودروها به خصوص در مورد سواریها، نسبت به گذشته اهمیت ویژهای پیداکرده است.
این موضوع درشرایطی است که بنابر آخرین آمار موجود، همه خودروهای تولید داخلی از مصرف سوختی بالای 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی برخوردارند و در مواردی، اشتهای آنها به 5/8 و حتی 9 لیتر نیز میرسد.
آماری که در مورد مصرف سوخت خودروهای داخلی در دست است، بر اساس استاندارد یورو2 محاسبه شده وهر یک از آنها بنا بر مقدار بنزینی که می سوزانند، رتبهای را بین
A تا F به خود اختصاص دادهاند. این رتبه بندی به نحوی است که هر چه از A به سمت Fبرویم، مصرف سوخت خودروها بیشتر میشود. براین اساس تنها دو خودرو داخلی در رده A قرار داشته و چهار خودرو نیز رتبه B را در اختیار دارند. پنج خودرو رتبه C و سه خودرو رتبه D و دو خودرو نیز رتبههای  E و Fرا به خود اختصاص دادهاند. البته خانواده پراید با توجه به مدلهای مختلف، رتبهای بین B تا D
دارد.
مصرف سوخت و رتبه فعلی خودروهای داخلی در شرایطی است که اگر استاندارد سوخت به یورو 3 ارتقا مییافت، نه تنها رتبه بیشتر این خودروها افت میکرد، بلکه حتی برخی از آنها به دلیل غیر مجاز بودن میزان مصرف، باید از چرخه تولید کنار میرفتند. در حال حاضراستاندارد قانونی در کشور، یورو2 بوده و به ظاهر قرار است از سال 1391، استاندارد یورو4 به کار گرفته شود. آن طور که در آمار آمده، ماکسیما پرمصرفترین خودرو داخلی به شمار میرود.

 

مصرف سوخت در انواع صبا
اگر به آمار رجوع کنیم خواهیم دید که اشتهای خودروهای داخلی در سیکلهای مختلف (شهر، اتوبان و ترکیبی) چقدر است. ابتدا از پرتیراژترین آنها، خانواده پراید شروع می کنیم، خانوادهای که مصرف سوخت اعضای آن، بسته به مدلی که دارند، متفاوت است. براین اساس صبا که عضو این خانواده به شمار میرود، در سیکل شهری و اتوبان، به ترتیب 1/9 و 5 لیتر بنزین میسوزاند و در سیکل ترکیبی نیز مصرفی برابربا 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. سایپا 141 نیز که تولید آن از ابتدای پاییز متوقف شد، و عضو گروه صبا به حساب می آید و در سیکلهای شهری و اتوبان، مصرف سوختی بهترتیب، 2/9 و 8/4 لیتر در 100کیلومتر دارد. اشتهای ترکیبی این خودرو نیز به 4/6 لیتر بالغ میشود. همه پرایدهایی که در کشور به تولید میرسند، 1323 سی سی حجم موتور دارند. از پراید صبا و دیگر اعضای این خانواده به عنوان کم مصرفترین و اقتصادی ترین خودرو در کشور یاد می شود.

 

 

مصرف سوخت ریو
این خودروی کرهای سایپا، با  1500 سی سی حجم موتور از تیراژ مناسبی برخوردار است، در اتوبان حدود 7/5 لیتر سوخت مصرف میکند و در حالت ترکیبی نیز 3/7 لیتر بنزین میسوزاند. پساز صبا ریو در کنار خودروهایی مثل تندر90،  206 و
MVM، کم مصرفهای بازار خودرو ایران را تشکیل داده است.

 

 

منبع:www.sipa.com


نوشته شده در شنبه 89/10/25ساعت 11:0 عصر توسط ..:: سهیل ::.. نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ